STØTT OSS
Sightsavers Reports

Flashs historie

Flashs historie

Flash Odiwuor er en 13 år gammel skoleelev fra Kenya.

Da han begynte på grunnskolen i Arunda i 2008, var han bedre enn gjennomsnittet, men Flashs liv tok en dramatisk vending i 2009 da han ble rammet av polio.

“Flash klaget over at han hadde vondt i det ene beinet en kveld,” forklarer moren Rose. “Han dro på skolen neste dag, og da han kom hjem på kvelden, hadde han vondt i alle lemmene på underkroppen.” Flash ble brakt til sykehus, og der fikk han diagnosen polio. Dessverre mistet han følelsen i begge beina.

“Polio has ført til at en hoppende glad og lekende gutt ble ubevegelig,” sier Rose. “Han har mistet følelsen i de fleste deler av kroppen og er avhengig av oss til alt.”

Flash, i rullestolen, utenfor skolen sin.

Herr Opee forklarer at skolebygningen er endret med bredere ganger og korridorer

Å leve med polio

Flashs’ liv ble fullstendig endret etter at han fikk polio. Siden han ikke kunne røre seg, ble han hjemme i åtte år, han satt på samme sted i flere dager om gangen. “Jeg ble bitter da jeg så andre barn gå til skolen mens jeg bare satt hjemme,” forklarer han.

Ikke lenge etter diagnosen, besøkte Rose et rehabiliteringssenter i Nyabondo, mer enn 80 km fra familiens hjem, for å se om det kunne egne seg for sønnen. Hun syntes det var for mange mennesker der, de fleste var eldre med fysiske funksjonshemninger som ikke var responsive. Hun visste at Flash ikke ville trives der og bestemte seg for å ta vare på ham selv.

Rose drev en frisørsalong før, men hun måtte stenge forretningen for å ta vare på Flash, så livet til familien ble veldig vanskelig. “Flashs’ sykehusregninger vokste og det lille vi hadde spart, ble brukt opp. Å ha råd til grunnleggende ting, som tre måltider om dagen, ble for mye. Vi måtte flytte fra et hus med to soverom til et enkelt rom,” forklarer hun. “Selvtilliten min var på bunn og det føltes som om alle snakket om meg. Jeg ville ikke gå ut. Det var den mørkeste perioden i mitt liv.”

På denne tiden trodde Flashs’ foreldre at hans drømmer om å få seg utdannelse var knust for alltid, og de mistet håpet om at han noensinne ville begynne på skolen igjen.

Inkluderende utdannelse

I januar 2017, hørte Rose om Sightsavers inkluderende utdannelsesprogram og Flash ble undersøkt ved ‘Education Assessmet And Resource Centre’ i Homa Bay. Det ble enighet om at han ville klare seg bra på Nyaburi inkluderende grunnskole, der prosjektet prøves ut.

På skolen ble Flash og andre barn med funksjonshemninger, undervist sammen med elever uten funksjonshemninger, i samme klasserom, forklarer lærer John Opee. “Funksjonsfriske elever er veldig hjelpsomme mot funksjoshemmede medelever,” sier han. “Dette får oss til å tro at fremtiden for inkludering av mennesker med funksjonshemninger er lys.”

Herr Opee forklarer at skolebygningen er endret med bredere ganger og korridorer, for at elever skal komme seg lettere rundt, og lærere har fått spesialopplæring i hvordan man best jobber med barn med funksjonshemninger. “Skolen er veldig god for personer med funksjonshemninger, og dermed er mobiliteten til elevene med funksjonshemninger lett,” sier han.

 

Flash i skolen.

Rose har fått nytt håp for sønnen.

Skolelivet

Selv om Flash måtte begynne der han slapp, i tredje klasse, er han glad for å lære igjen. “Selv om jeg er eldre enn klassekameratene mine, er jeg veldig fornøyd med å være tilbake på skolen. Før brukte jeg bare å krype på bakken, men alt er forandret nå. Rektor ga meg en rullestol så jeg kan bevege meg så mye jeg vil,” sier han. “Lærerne er også hjelpsomme. Jeg skal studere hardt og gå på videregående, så kan jeg finne en jobb og ta vare på moren min.”

Rose har fått nytt håp for sønnen. “Jeg bekymret meg alltid for at sønnen min skulle bo hjemme for alltid og aldri få seg utdannelse. Nå kan han ta bedre vare på seg selv, og skolen gir ham en mulighet i livet. Da jeg deltok på mitt første foreldremøte på skolen, så jeg direktøren for nasjonalt råd for personer med funksjonshemninger, som er døv, og jeg visste at min Flash kunne bli hva enn han vil i livet.”

Flash med klassekameratene.

“Jeg visste at min Flash kunne bli hva enn han vil i livet”

Flash med klassekameratene.

Les mer om arbeidet vårt

Funksjonsnedsettelser

Flere historier

Dr Agatha Aboe ler under samtale med lokalbefolkning ute i felten.
Sightsavers Reports

Agathas historie

Dr Agatha Aboe, fra Ghana, har jobbet hos Sightsavers i 10 år. Hun er ekstremt dedikert til å eliminere den forsømte tropiske sykdommen trakom som fører til blindhet.

A mother helps her daughter with some school work.
Sightsavers Reports

Khadijahs historie

Seks år gamle Khadijah fikk problemer på skolen fordi hun ikke var i stand til å gjøre skolearbeidet sitt. Men etter en øyeoperasjon kan hun nesten ikke vente med å lære å lese og skrive.

Mwiza sitter utenfor hjemmet sitt og ser trist ut.
Sightsavers Reports

Mwizas historie

Som mange andre åtteåringer elsker Mwiza å spille fotball og leke med bestevennen sin. Men han har trakom, og uten behandling står han i fare for å miste synet.