Når barn med nedsatt funksjonsevne får et sterkt pedagogisk grunnlag i sine første leveår, er det mer sannsynlig at de går videre til grunnskolen.
I vårt småbarnsutviklingsprosjekt i Malawi samarbeider vi med partnere for å støtte mer enn 40 førskoler. Gjennom dette prosjektet går små barn med nedsatt funksjonsevne i vanlige førskoler hvor de kan lære, leke og utvikle seg sammen med jevnaldrende.
Her deler tre personer som er involvert i prosjektet sine historier. De deler også hvilken innvirkning inkluderende opplæring har hatt på livene deres.
“Jeg har undervist siden 2004. Akkurat nå underviser jeg ved den lokalsamfunnsbaserte barnehagen i Makwangwala i Malawi. Når barna jeg lærer går videre på barneskolen og trives i klassen sin, gjør det meg veldig glad. Det er dette som motiverer meg.
“Vi fikk opplæring fra Sightsavers der vi lærte å ta vare på barn med og uten funksjonshemminger, slik at vi kunne lære dem alle på en gang. Dette hjalp meg. Til å begynne med klarte jeg ikke å undervise barna med og uten funksjonshemminger sammen. Men etter treningen vet jeg hvordan en håndterer dette.
“Barn med nedsatt funksjonsevne møter utfordringer i og utenfor skolen. Utenfor blir de diskriminert. På skolen trenger spesielt jenter hjelp når de blir eldre. Under menstruasjon trenger jenter med funksjonshemming hjelp med bindene sine. For å være på skolen med vennene sine trenger de denne hjelpen. Ellers blir de bare hjemme. Men når barn er på skolen, endres livene deres sakte.”
“Da sønnen min Enock var ung, fikk han malaria som påvirket hjernen hans. Etter dette mistet vi håpet på at han en dag skulle gå på skolen.”
Chikumbutso var bekymret for sønnens fremtid. Men synet hans endret seg da Enock begynte å gå på en inkluderende skole.
“Da han begynte på skolen, fikk han venner. Han ble sosial. Det er en stor forandring i ham: han lærte dette på skolen. Når han er sammen med vennene sine, er han så glad. Han har muligheten til å gjøre alt, akkurat som alle andre.
“Det er mange ting som har forandret seg etter at Enock begynte på skolen. Det går veldig bra. Han vet hvem han er og at han kan gjøre alt.”
“Jeg skjønte at barnebarnet mitt, Jonathan, hadde et øyeproblem,» sier Rose. «Da han gikk på skolen, identifiserte læreren funksjonshemmingen hans. Han kunne ikke se det samme som vennene sine og læreren forklarte meg dette.”
Etter å ha snakket med læreren, begynte Rose å sende Jonathan til en inkluderende skole. «Jeg så endringer i ham, selv hjemme. Han begynte å bli mer aktiv, han kunne lese, han spilte fotball med vennene sine og lekte på dumpen. Han fulgte også enkelt instruksjoner som jeg ga ham, slik som ‘fei her’. Han var i stand til å gjøre dette.
“På grunn av skolen kan han nå lese … når du gir ham en bok, åpner han for å lese. Jeg vet at det har virkelig vært en endring og utdannelsen hans går bra.”
Alle bilder © Sightsavers/Homeline Media
Sightsavers’ Boubacar Morou Dicko deler hindringene Mali møtte på veien mot å eliminere trakom, og hvordan landet klarte å overvinne dem.
Benin er det nyligste landet til å eliminere trakom som fører til blindhet. Her møter vi mennesker som har blitt forvandlet, og de som bidro til å eliminere sykdommen.
Siden 2012 har Sightsavers brukt smarttelefoner for å samle inn data av høy kvalitet, slik at land effektivt kan kartlegge sykdommen og styrke sin elimineringsinnsats.